Právě proto, že jsme si vědomi důležitosti zachování dopravní obslužnosti veřejnou dopravou, nesouhlasíme s realizací stavby, která výrazně zhorší dopravní obslužnost Křenovic, blízkému okolí přinese zvýšenou zátěž a nepřinese žádné prokazatelné zlepšení dopravní obslužnosti veřejnou dopravou ani vzdálenějším regionům.
Z uvedených důvodů je investice v předpokládané výši cca 1,5 mld Kč z veřejných prostředků na stavbu úseku dlouhého 3,5 km neopodstatněná (428 tisíc Kč za metr tratě). Cena za 1 km jednokolejné spojky je trojnásobně vyšší než 1 km průměrné ceny dvoukolejného železničního koridoru.
Důvody:
Záměr výstavby spojky považujeme za neodůvodněný, neexistuje srovnávací studie, která by srovnala jiné možnosti řešení dopravní obslužnosti regionu a návazného území s jejich přínosy a zátěží.
Realizace spojky by znamenala nepřiměřenou zátěž pro obec Křenovice a okolí a to zejména z těchto důvodů:
- spojka znemožní naprosté většině obyvatel Křenovic využívání železniční dopravy pro cesty do Brna (vyvolá uzavření stávajícího horního nádraží a omezení provozu na dolním nádraží, která jsou dobře dostupná a často využívaná, a nahradí je zastávkou Křenovice–Hrušky, která již bude za hranicí pěší dostupnosti),
- spojka svým náspem vytváří hráz napříč aktivní zónou záplavového území potoka Rakovce, čímž významně zvyšuje nebezpečí záplavy a vytváří přímé ohrožení pro obec i její občany,
- pro obec Křenovice je spojka vedle stávajících dvou tratí, přistávacího koridoru tuřanského letiště a v nadměrné míře projíždějících kamionů dalším významným zdrojem hluku,
- spojka zablokuje poslední možný směr územního rozvoje obce Křenovice,
- spojka naprosto ničí oblast, která je v posledních letech stále častěji využívána pro volnočasové aktivity (vysázena alej, zřízena turistická trasa a cyklostezka) tím, že ji přetíná vpůli,
- Spojka prochází lokalitou s vysoce bonitní zemědělskou půdou, kterou lze ze Zemědělského půdního fondu odejmout jen pro liniové stavby zásadního významu,
- svým náspem a protihlukovou bariérou spojka výrazně narušuje estetický ráz krajiny,
- na potoku Rakovci byl potvrzen výskyt silně ohroženého a tedy přísně chráněného ptačího druhu ledňáčka říčního; spojka se svým plánovaným provozem by ho z této oblasti s vysokou pravděpodobností vytlačila,
Zajímá vás argumentace podrobněji?
Podrobný argumentační popis je zpracován v dokumentu Námitka proti 2. Návrhu Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a doplnění námitky podaném Obcí Křenovice.
Na neopodstatněnost a chybějící argumentaci v případě Křenovické spojky upozorňují ve svých vyjádřeních a posudcích zástupci dalších občanských sdružení a iniciativ (např. námitky 16 sdružení podané pod hlavičkou EPS).
Komplexní dění kolem dokumentu Zásad územního rozvoje kraje, do kterých je Křenovická spojka zahrnuta můžete sledovat na webu Ekologického právního servisu.